KWIECIEŃ

TEMATY KOMPLEKSOWE

2-5.04.2024- WIOSNO ACH TO TY!
8-12.04.2024- WIOSNA NA WSI
15-19.04.2024-DBAMY O PRZYRODĘ
22.04-3.05.2024- POLSKA MOJA OJCZYZNA

ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce;
• zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
• samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoja garderobę;
• dbanie o porządek na pólkach indywidualnych;
• uczestniczenie w tworzeniu dekoracji, wzbogacanie kącika przyrody.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
• rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
• wykonywanie czynności z dużym i małym napięciem mięśniowym w toku zabaw ruchowych i ćwiczeń plastycznych;
• rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
• uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków, przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań;
• budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg); konstruowanie z tworzywa przyrodniczego, korka, drutu, papieru, wełny.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
• informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
• przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
• dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
• spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
• przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
• uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie (w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku) w różnych porach roku (na śniegu, w wodzie);
• dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wygląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy, pracy, nauki;
• przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
• uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych;
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu);
• wyrabianie nawyków zdrowotnych, np. samodzielnego ubierania się, poprawnego korzystania z toalety, właściwego zachowania się przy stole, przestrzegania zasad bezpieczeństwa w toku zabaw ruchowych i innych;
• przeplatanie aktywności ruchowej z odpoczynkiem;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
• informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości o obawy;
• naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała lub samych rąk sposobów poruszania się zwierząt itp.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
• poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności;
• wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
• dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
• zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
• cieszenie się z sukcesów innej osoby;
• szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
• dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
• zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
• współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
• uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• mówienie o swoich potrzebach;
• odpowiadanie na pytania;
• dzielenie się swoimi przeżyciami;
• współdecydowanie o sposobie wykonywania danej czynności;
• uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru;
• szukanie kompromisu w trudnych sprawach;
• przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
• cieszenie się z sukcesów drugiej osoby;
• pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;`
• szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
• współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
• unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich, dążenie do kompromisu;
• uczestniczenie we wspólnych zabawach, np.: ruchowych, prowadzonych metodą Rudolfa Labana, Weroniki Sherborne, wspólne wykonywanie prac plastycznych;
• dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
• odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań;
• oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwracania uwagi na piękno naszego kraju.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie tego, co dziecko lubi robić;
• spacerowanie w pobliżu przedszkola;
• określanie tego, co dziecko robi dobrze;
• podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem;
• opowiadanie o sobie w grupie rówieśniczej.
Językowa aktywność dziecka:
• słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
• uważne słuchanie rozmówcy;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
• wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków;
• sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
• rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
• stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni;
• uczestniczenie w zabawach polegających na odtwarzaniu usłyszanych dźwięków, np. w zabawie w echo melodyczne, wokalne;
• aktywne słuchanie rozmówcy;
• wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
• przekazywanie swoich odczuć, intencji w sposób werbalny i niewerbalny;
• stosowanie w wypowiedziach właściwych form fleksyjnych wszystkich odmiennych części mowy: czasownika, rzeczownika, zaimka, przymiotnika, liczebnika;
• wypowiadanie się złożonymi zdaniami, stosowanie kilkuzdaniowej wypowiedzi;
• odpowiadanie na pytania, poprawne formułowanie pytań;
• słuchanie zdań, wyodrębnianie w nich słów; liczenie słów w zdaniach; układanie zdań z określonej liczby słów; określanie kolejności słów w zdaniach;
• wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
• całościowe rozpoznawanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań , roślin (sukcesywne ich wymienianie);
• rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
• tworzenie sylab z poznanych liter i ich odczytywanie;
• wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytanie od lewej strony do prawej);
• rozumienie wybranych znaków umownych.