MAJ

 

TEMATY KOMPLEKSOWE:

1. W ŚWIECIE ZWIERZĄT – 06.05 – 10.05
2. CO W TRAWIE PISZCZY? – 13.05 – 17.05
3. MOJA MAM I MÓJ TATA 20.05 -24.05
4. PUK, PUK, TO JA SZTUKA 27.05 – 31.05

TREŚCI PROGRAMOWE:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelce.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie,
wydzieranie.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
• uczestniczenie w zabawach angażujących kilka zmysłów jednocześnie.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami skoku, podskoku, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku;
• bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
• informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
• przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach;
• wybieranie bezpiecznego miejsca do zabawy;
• dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów po posiłkach, samodzielne korzystanie z toalety, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i po zabawie na świeżym powietrzu, utrzymywanie w czystości odzieży, obuwia; zwracanie uwagi na estetyczny wy-gląd, samodzielne ubieranie się i rozbieranie, dbanie o rzeczy osobiste, codzienne zmienianie bielizny, nieużywanie cudzych grzebieni, szczotek, ręczników, zachowywanie porządku w miejscu zabawy;
• spożywanie posiłków w czystych naczyniach, przy estetycznie nakrytym stole;
• przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków; • bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np.: radość, smutek, złość, strach);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
• poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie swoich cech fizycznych: wzrost (w odniesieniu do innych), kolor włosów, kolor oczu;
• współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
• poznawanie imion i nazwisk dzieci z grupy;
• przestrzeganie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie; • podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy); uczestniczenie we wspólnych zabawach;
• mówienie o swoich potrzebach; • odpowiadanie na pytania;
• dzielenie się swoimi przeżyciami.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• określanie tego, co dziecko lubi robić;
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• słuchanie dźwięków dochodzących z otoczenia;
• uważne słuchanie rozmówcy;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub w rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wyrażanie swoich myśli, potrzeb, przeżyć w rozmowach z dorosłymi w codziennych sytuacjach;
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• naśladowanie zdań poprawnie formułowanych przez dorosłych;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• obserwowanie otoczenia, wymienianie jego elementów;
• wyszukiwanie takich samych przedmiotów, obrazków;
• sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki;
• rozpoznawanie zapisu swojego imienia;
• stopniowe poznawanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych.
Aktywność poznawcza:
• uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość;
• podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
• określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko; • porządkowanie jednorodnych obiektów w otoczeniu na podstawie różnic występujących między nimi.