MAJ

TEMATY KOMPLEKSOWE
1. 06.05.2024r.- 10.05.2024r. – ,,Puk, puk to ja, sztuka”
2. 13.05.2024r. – 17.05.2024r. -,,W świecie zwierząt”
3. 20.05.2024r. - 24.05.2024r. - ,,Co w trawie piszczy?”
4. 27.05.2024r. - 31.05.2024r. - ,,Moja mama i mój tata”

Cele wychowawczo-dydaktyczne:
● improwizowanie piosenek ruchem;
● przygotowywanie programu artystycznego, samodzielne (lub z pomocą nauczyciela) wykonanie upominków, wspólna zabawa
z przybyłymi gośćmi;
● słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
● uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce;
● estetyczne, rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
● słuchanie czytanych przez nauczyciela lub lektora fragmentów literatury z odpowiednią intonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwracanie uwagi na piękno języka polskiego;
● rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, akwarelami z użyciem palców lub pędzli, na różnym podłożu; wycinanie, wydzieranie
z różnego materiału, obrysowywanie szablonów, lepienie z gliny, plasteliny, masy solnej i papierowej, modeliny, naklejanie, ugniatanie itd.;
● nauka piosenek fragmentami, metodą ze słuchu;
● śpiewanie piosenek – zbiorowe i indywidualne;
● poznawanie wyglądu instrumentów perkusyjnych: kołatki, grzechotki, bębenka, trójkąta, talerzy, drewienek i sposobu gry na nich;
● wykonywanie akompaniamentu do piosenek na instrumentach perkusyjnych oraz innych przedmiotach – indywidualnie lub grupowo (tworzenie orkiestry);
● oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu i w teatrze;
● poznawanie wystroju teatru (kasa, widownia, scena, kurtyna) oraz ludzi tam pracujących (aktor, reżyser, scenograf);
● przestrzeganie zasad właściwego zachowania się w teatrze, filharmonii, operze itp.;
● dzielenie się swoimi odczuciami na temat obejrzanego przedstawienia;
● umiejętne posługiwanie się rekwizytami;
● dostrzeganie różnic pomiędzy kinem a teatrem.
● oglądanie przedstawień teatralnych i filmów o tematyce fantastycznej;
● poruszanie się pod dyktando nauczyciela;
● rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych (np. wycieranie gumką wyrazu napisanego ołówkiem na kartce) i nieodwracalnych (np. rozbicie kubka) oraz cyklicznych (np. pory roku);
● mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
● rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego;
● kończenie rysowania danego przedmiotu według podanego wzoru,
● zapoznanie z monetami i banknotami,
● wdrażanie do posługiwania się pieniędzmi,
● poznawanie zawodów związanych z produkcją telewizyjną i filmową,
● zdobywanie wiedzy o zwierzętach zamieszkujących sawannę,
● zapoznanie z problemem zanieczyszczenia mórz i oceanów,
● wzbogacenie wiedzy dzieci o zwierzętach zamieszkujących morza i oceany.
● zapoznanie ze zwierzętami zamieszkującymi pola i lasy,
● rozwijanie zainteresowań badawczych dzieci,
● rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
● obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np. w lesie, na łące);
● obserwowanie roślin, zwierząt przy użyciu lupy, np. owadów, płazów;
● poznawanie wybranych owadów np. pszczół, mrówek, ich pożyteczności dla przyrody i ludzi;
● mówienie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem, obrazem, dźwiękiem;
● zapoznanie ze sposobami przystosowywania się zwierząt do życia w danym otoczeniu,
● dzielenie się wiadomościami na temat życia w rodzinie, np. o sposobach wspólnego spędzania czasu, pojawienie się nowego dziecka;
● szanowanie domowników, ich przyzwyczajeń, nieprzeszkadzanie im w pracy, wypoczynku;
● opisywanie wyglądu rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech (wygląd, charakter);
● określanie czynności domowych wykonywanych przez poszczególnych członków rodziny;
● współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
● czynne uczestniczenie osób dorosłych (rodziców, zaprzyjaźnionych gości) w zajęciach z dziećmi, prezentowanie im swoich pasji, hobby, zainteresowań.