KWIECIEŃ

TEMATY KOMPLEKSOWE
1. 01.04.2024r.- 05.04.2024r. – ,,Wiosno, ach to ty!”
2. 08.04.2024r. – 12.04.2024r. -,,Mamy różne charaktery”
3. 15.04.2024r. - 19.04.2024r. - ,,Wiosna na wsi”
4. 22.04.2024r. - 26.04.2024r. - ,,Dbamy o przyrodę”

Cele wychowawczo-dydaktyczne:
● podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazw tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie;
● podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem.
● słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
● wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
● wyklaskiwanie rytmicznych fragmentów piosenek;
● wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
● umiejętne odczytywanie często stosowanych oznaczeń i symboli;
● rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich;
● tworzenie wyrazów z poznanych liter i ich odczytywanie;
● uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów, myślenie, wyobrażenia, umiejętność klasyfikowania, uogólniania, rozumowania przyczynowo- skutkowego, poznawania samego siebie;
● rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
● utrwalanie wiedzy na temat ptaków powracających na wiosnę do Polski,
● wyjaśnienie roli wody w życiu ludzi i zwierząt;
● obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie przed zbliżającą się wiosną, np.: coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czajki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy);
● obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np. w lesie, na łące);
● szanowanie wody, niemarnowanie jej;
● odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 10,
● zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie,
● dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzalności innych, szanowanie jej;
● współdecydowanie o sposobie wykonania danej czynności;
● dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
● dążenie do zrozumienia i przeżywania wartości moralnych, takich jak: dobro, szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, sprawiedliwość, szczęście, piękno;
● przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
● pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
● współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych;
● wprowadzenie pojęć: dłuższy, krótszy;
● rozwijanie umiejętności odróżniania zachowań pozytywnych od negatywnych
● wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
● poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt;
● poznawanie zwierząt – dorosłych i młodych – hodowanych na wsi;
● nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania;
● wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi;
● nazywanie dorosłych i młodych zwierząt;
● porównywanie masy przedmiotów,
● kształtowanie umiejętności właściwego używania pojęć ciężki, lekki,
● oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
● obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np. w lesie, na łące);
● poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, zabijanie zwierząt dla futer, kłów, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach, nieniszczenie roślin, np. niełamanie gałęzi drzew;
● wyrzucanie śmieci do kosza;
● sprzątanie placu zabaw, np. w czasie Dnia Ziemi;
● sadzenie drzew, kwiatów i dbanie o nie;
● niedeptanie trawników, klombów z kwiatami;
● szanowanie wody, niemarnowanie jej;
● wyjaśnianie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione; poznanie przedstawicieli ginących gatunków.
● rozwijanie opiekuńczego stosunku względem planety,
● przypomnienie zasad dotyczących segregowania śmieci,
● kształtowanie postaw proekologicznych.