KWIECIEŃ

TEMATYKA KOMPLEKSOWA:
1. WIOSENNE KWIATY - 02.04. – 05.04.2024r.
2. NA WIEJSKIM PODWÓRKU - 08.04. – 12.04.2024r.
3. PORZĄDKI W OGRODZIE – 15.04. – 19.04.2024r.
4. DBAJMY O NASZĄ PLANETĘ – 22.04. – 26.04.2024r.
5. POLSKA TO MÓJ KRAJ - 29.04. – 03.05.2024

Treści programowe:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• zakładanie ubrań, butów;
• korzystanie z własnych zmysłów: rozpoznawanie smaku, zapachu, słyszanych dźwięków, rozpoznawanie za pomocą wzroku, dotyku;
• korzystanie z toalety;
• spożywanie posiłków – prawidłowe posługiwanie się łyżką, widelcem;
• udział w porządkowaniu sali po skończonej zabawie.
Językowa aktywność dziecka:
• rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych);
• nabywanie sprawności manualnej (poprzez wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie prostych kształtów z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru);
• nabywanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie prostych ruchów innej osoby w czasie zabawy.
Artystyczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych i ruchowych;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
• uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
• niehałasowanie przy osobach chorych, starszych;
• naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela, odtwarzanie ruchem całego ciała sposobów poruszania się zwierząt;
• przebywanie na świeżym powietrzu – uczestniczenie w spacerach, zabawach.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• próby nazywania swoich emocji (np. radość, smutek, złość, złość);
• próby określania swoich stanów emocjonalnych;
• rozumienie znaczenia estetycznego urządzenia wnętrz, w których się przebywa;
• podejmowanie prób wspólnych zabaw;
• nieprzeszkadzanie innym dzieciom w zabawie;
• dzielenie się zabawkami z innymi dziećmi;
• zauważanie, że inny posiadają zdolność odczuwania;
• poznanie własnych możliwości przy wykonywaniu różnych czynności.
Społeczna aktywność dziecka:
• uczestniczenie we wspólnych zabawach,
• pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabaw tematycznych;
• stosowanie form grzecznościowych względem siebie, a także osób dorosłych w każdej sytuacji (w domu, w przedszkolu, na ulicy);
• dzielenie się swoimi przeżyciami;
• odpowiadanie na pytania.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
• odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie;
• poznawanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, nazywanie narzędzi pracy, zwracanie na ubiór tych osób;
• spacerowanie w pobliżu przedszkola.
Językowa aktywność dziecka:
• uważne słuchanie rozmówcy;
• maszerowanie w rytmie muzyki lub rytmie wystukiwanym na bębenku;
• wypowiadanie się na temat obrazka, ilustracji, wysłuchanego tekstu;
• swobodne rozmowy na tematy bliskie dzieciom w kontaktach indywidualnych;
• słuchanie wierszy, opowiadań, odpowiadanie na pytania dotyczące utworu literackiego;
• powtarzanie krótkich rymowanek;
• wypowiadanie się prostymi zdaniami.
Artystyczna aktywność dziecka:
• słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela;
• nauka prostych piosenek fragmentami metodą ze słuchu;
• uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych;
• rytmiczne poruszanie się przy muzyce;
• reagowanie na zmiany tempa i dynamiki utworu o dużym zróżnicowaniu;
• tworzenie galerii prac plastycznych dzieci;
• naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt (wiejskich);
• rysowanie, malowanie farbami plakatowymi, lepienie z gliny, masy solnej;
• budowanie z naturalnych materiałów (piasek, śnieg);
• uczestniczenie w zabawach naśladowczych;
• uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych;
• nazywanie barw podstawowych (czerwona, niebieska, żółta).
Aktywność poznawcza:
• podejmowanie zabaw inicjowanych przez nauczyciela, rozwijających zainteresowania dzieci;
• wykorzystywanie w zabawach różnych zabawek, przedmiotów;
• rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu;
• powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem;
• nauka na pamięć krótkich wierszy i piosenek treściowo bliskich dzieciom oraz sytuacjom, z jakimi się spotykają;
• liczenie palców, przedmiotów itp.;
• używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki;
• określanie położenia przedmiotów w przestrzeni; stosowanie określeń: na, pod, przed, za, wysoko, nisko;
• obserwowanie w sposób bezpośredni zmiana zachodzących w przyro
dzie.